لطفا صبر نمایید...

آبان ۲, ۱۳۹۷ با دکتر5
965220-1200x799.jpg

جوش:علل و درمانها
جوش یا اکنه شایعترین بیماری پوستی است.۸۵%افراد بین سنین ۱۲تا۲۴ سال درجاتی از اکنه دارندو۸۰%مبتلایان سابقه خانوادگی مثبت دارند.
جوش چگونه ایجاد می شود؟
واحد پیلوسباسه از یک فولیکول یا منفذ پوستی و غدد سباسه و مو تشکیل شده که محل اصلی ایجاد جوش است.صورت وسینه و پشت بیشترین تعداد واحد پیلوسباسه رادارند که شایعترین محل جوش هم محسوب می شوند.ضایعه اولیه دراکنه کومدون است که به صورت جوشهای زیر جلدی سر سیاه و سر سفید است و علت ایجاد آن انسداد منافذ پوستی است که در ان سبوم یا چربی پوست به دام می افتد سپس به علت اضافه شدن یک باکتری به نام پروپیونی باکتریوم التهاب رخ می دهد و جوش التهابی ایجاد می شود.
آیا استرس جوش را تشدید می کند؟
حدود ۵۰ تا ۷۱%بزرگسالان تشدید جوش با استرس ذکر می کنند در زمان استرس هورمونهای مختلفی ترشح می شوند که گیرنده های این هورمونها در پوست وجود دارند و منجر به ایجاد جوش می شوند.
آیا تغذیه بر جوش موثر است؟
شواهدی وجود دارد که مصرف شیر و لبنیات کم چرب با جوش مرتبط هستند که به علت هورمونهای موجود در شیر است و ارتباطی به محتوای چربی شیر ندارد و نیز در تحقیق دیر درصوت مصرف غذاهای کم کالری و کاهش وزن بهبود اکنه هم گزارش شده است.
رفع جای جوش
بسته به وسعت وشدت وجنسیت و شرایط بیمار انتخاب درمان صورت می گیرد که شامل
۱-درمانهای موضعی
۲-درمان آنتی بیوتیکی
۳-درمانهای هورمونی
۴-ایزوترتینویین
جهت درمان مشاوره با متخصص پوست ضروری است زیرا دوره درمان جوش چند ماهه است و انتخاب غلط درمان منجر به شکست درمان و احتمال ایجاد جوش جدید و در نتیجه اضافه شدن اسکار جوش به جای اسکارهای قبلی و نیز مقاومت دارویی می شود.

5 comments

دیدگاه