لطفا صبر نمایید...

رفع جای جوش

ژوئن 27, 2018 با دکتر11

جوش:علل و درمانها
جوش یا اكنه شایعترین بیماری پوستی است.85%افراد بین سنین 12تا24 سال درجاتی از اكنه دارندو80%مبتلایان سابقه خانوادگی مثبت دارند.
جوش چگونه ایجاد می شود؟
واحد پیلوسباسه از یك فولیكول یا منفذ پوستی و غدد سباسه و مو تشكیل شده كه محل اصلی ایجاد جوش است.صورت وسینه و پشت بیشترین تعداد واحد پیلوسباسه رادارند كه شایعترین محل جوش هم محسوب می شوند.ضایعه اولیه دراكنه كومدون است كه به صورت جوشهای زیر جلدی سر سیاه و سر سفید است و علت ایجاد آن انسداد منافذ پوستی است كه در ان سبوم یا چربی پوست به دام می افتد سپس به علت اضافه شدن یك باكتری به نام پروپیونی باكتریوم التهاب رخ می دهد و جوش التهابی ایجاد می شود.
آیا استرس جوش را تشدید می كند؟
حدود 50 تا 71%بزرگسالان تشدید جوش با استرس ذكر می كنند در زمان استرس هورمونهای مختلفی ترشح می شوند كه گیرنده های این هورمونها در پوست وجود دارند و منجر به ایجاد جوش می شوند.
آیا تغذیه بر جوش موثر است؟
شواهدی وجود دارد كه مصرف شیر و لبنیات كم چرب با جوش مرتبط هستند كه به علت هورمونهای موجود در شیر است و ارتباطی به محتوای چربی شیر ندارد و نیز در تحقیق دیر درصوت مصرف غذاهای كم كالری و كاهش وزن بهبود اكنه هم گزارش شده است.
رفع جای جوش
بسته به وسعت وشدت وجنسیت و شرایط بیمار انتخاب درمان صورت می گیرد كه شامل
1-درمانهای موضعی
2-درمان آنتی بیوتیكی
3-درمانهای هورمونی
4-ایزوترتینویین
جهت درمان مشاوره با متخصص پوست ضروری است زیرا دوره درمان جوش چند ماهه است و انتخاب غلط درمان منجر به شكست درمان و احتمال ایجاد جوش جدید و در نتیجه اضافه شدن اسكار جوش به جای اسكارهای قبلی و نیز مقاومت دارویی می شود.

11 comments

دیدگاه